Co najczęściej jest wymieniane w autobusach?



Stan techniczny pojazdu i ilość niezbędnych napraw zależy zazwyczaj od ilości przejeżdżanych kilometrów oraz jakości serwisu.  W przypadku autobusów problemy, z którymi borykają się firmy zajmujące się ich eksploatacją, są zwykle podobne do tych, z jakimi można się zetknąć w przypadku innych typów pojazdów. Autobusy użytkowane na trasach dalekobieżnych są zwykle mniej narażone na uszkodzenia, niż te, które są wykorzystywane przez miejskie przedsiębiorstwa komunikacyjne. Dzieje się tak dlatego, że poruszając się w ruchu miejskim, są znacznie częściej zatrzymywane i ponownie rozpędzane, co jest dużym dodatkowym obciążeniem dla wielu układów.

 Niezależnie od rodzaju i przyczyny usterki do jej usunięcia potrzebne są dobrej jakości części zamienne do autobusów oraz sprawnie działający serwis. Przedłużające się naprawy spowodowane niską dostępnością określonych podzespołów mogą być w przypadku napraw autobusów prawdziwym problemem. Sprawdźmy, co w autobusach najczęściej wymaga wymiany.

Usterki autobusów

Autobusy, podobnie jak wszystkie pojazdy najczęściej wymagają wymiany części i materiałów zużywających się podczas bieżącej eksploatacji. W związku z osiąganiem limitów przebiegu wymienia się w nich więc olej silnikowy, filtry paliwa, oleju oraz powietrza. W zależności od liczby przejechanych kilometrów zużyciu ulegają opony, a także klocki hamulcowe w układach tarczowych lub szczęki w hamulcach bębnowo-szczękowych.

W intensywnie eksploatowanych pojazdach stosunkowo często dochodzi również do awarii różnych części układu zawieszenia. W używanym w autobusach zawieszeniu pneumatycznym zdarzają się usterki uszczelnień, a także uszkodzenia miechów i amortyzatorów. Dochodzi również do awarii sprężarek. Elementami, które wymagają wymiany, wraz z wydłużaniem się czasu eksploatacji autobusu są także akumulatory. Bolączką wielu autobusów są również wycieki płynów eksploatacyjnych związane z uszkodzeniem lub słabą jakością stosowanych uszczelek.

Poważnym problemem autobusów używanych w ruchu miejskim jest również korozja. Jest to zwykle spowodowane tym, że do zimowego utrzymania dróg w miastach używa się większej ilości soli drogowej, a praca służb za to odpowiedzialnych jest zdecydowanie bardziej intensywna. Choć taki stan rzeczy przyczynia się do zwiększenia bezpieczeństwa, to jednak odbija się negatywnie na trwałości wszystkich elementów karoserii.

W autobusach, które są eksploatowane na trasach miejskich, częściej dochodzi do awarii skrzyni biegów, ze względu na jej wzmożone obciążenie. Problemem są też często kłopoty z układem chłodzenia oraz działaniem układu wydechowego.

Najmniejsza ilość poważnych awarii występuje zwykle w tych pojazdach, które są objęte regularną i kompleksową opieką serwisową.


Wróć do bloga