Kiedy wymieniać filtry w samochodzie?



Prawidłowa eksploatacja auta może w dużym stopniu przyczynić się do poprawy jego żywotności oraz zmniejszenia liczby nieoczekiwanych awarii. Jedną z czynności, które powinny być przeprowadzane regularnie, jest wymiana różnych materiałów eksploatacyjnych. W każdym aucie naturalnemu zużyciu ulegają olej silnikowy, filtry samochodowe, a także klocki hamulcowe, pióra wycieraczek, paski klinowe czy żarówki. Dzięki regularnemu serwisowaniu zgodnie z zaleceniami producenta zyskujemy pewność, że auto nie odmówi nam posłuszeństwa z powodu zerwanego paska czy awarii spowodowanej uszkodzeniem silnika. Jednym z niedocenianych elementów, które powinny podlegać okresowej wymianie, są filtry. Zobaczmy, kiedy warto je wymieniać i dlaczego.

Filtry powietrza, oleju, paliwa i czynnika hydraulicznego

Filtry powietrza odpowiadają w samochodzie za czystość powietrza doprowadzanego do silnika oraz jakość tego, które jest używane na potrzeby wentylacji i klimatyzacji kabiny. Filtry oleju usuwają zanieczyszczenia w postaci drobnych opiłków, gromadzących się w silniku nagarów czy wilgoci. Filtry paliwa pomagają w oczyszczaniu benzyny lub oleju napędowego, które są spalane w silniku. Filtry hydrauliczne są montowane w układach zawieszenia lub innych urządzeniach sterowanych hydraulicznie i odpowiadają za dobry stan płynu używanego do przenoszenia mocy.

Zgodnie z zaleceniem producenta filtry zazwyczaj wymienia się podczas przeglądu, który auto powinno przejść po przejechaniu określonej liczbie kilometrów, bądź po upływie wskazanego w dokumentacji technicznej czasu. Filtr oleju powinien być wymieniany zawsze wraz z wymianą oleju. Najczęściej producenci zalecają przeprowadzenie tej czynności przynajmniej raz w roku. Warto pamiętać o tym, że zwykle korzystniejsza będzie częstsza wymiana, niż ta wynikająca z przejechanych kilometrów. Dobrze rozważyć ją zwłaszcza wtedy, gdy auto jest eksploatowane w ciężkich warunkach. Nie chodzi tu tylko o jazdę w terenie czy przy dużej wilgotności, ale również o ciągłe poruszanie się po mieście. Przyspieszanie, stanie w korkach i jazda na krótkich trasach jest dla silnika i całego auta bardzo poważnym wyzwaniem.

Trzeba pamiętać o tym, że mocno zabrudzony filtr powietrza będzie wpływał na pogorszenie się osiągów auta i obniży kulturę pracy. Silnik może nie otrzymywać wymaganej ilości powietrza, w związku z czym samochód nie osiągnie pełnej mocy. Brudny filtr może oznaczać również większe zużycie paliwa, a nawet niebezpieczeństwo uszkodzenia silnika.

Kabinowe filtry powietrza warto wymienić także po okresach, gdy są bardziej narażone na zużycie. Dotyczy to zwłaszcza wiosny, gdy w powietrzu znajduje się dużo pyłków roślin. Filtry powietrza dostarczanego do silnika mogą potrzebować dodatkowej wymiany latem, jeśli auto często pokonuje drogi gruntowe. Zwykle wiąże się to z dużą ilością piasku osadzającą się w filtrze. Zima również jest okresem, w którym powietrze ma gorszą jakość. Jest wówczas bardziej wilgotne i zawiera większą ilość zanieczyszczeń, nie tylko związanych z obecnością pyłu z klocków hamulcowych, ścieranych opon czy spalin, lecz również z podniesioną zawartością dymu z domowych kotłów centralnego ogrzewania. W takich warunkach z pewnością nie zaszkodzi, jeśli sprawdzimy stan filtra, a w razie potrzeby wymienimy go na nowy.


Wróć do bloga