Najczęstsze awarie układu kierowniczego?



Układ kierowniczy umożliwia skierowanie samochodu na wybrany tor jazdy. Zadaniem wszystkich elementów składających się na układ jest przekazywanie obrotów kierownicy do kół, dzięki czemu mogą one zostać skręcone o określony kąt. Najważniejszymi częściami odpowiedzialnymi za prawidłową pracę elementów układu kierowniczego są kolumna kierownicy, przekładnia kierownicza, a także drążki i zwrotnice oraz system wspomagania. Zobaczmy, jak w uproszczeniu działa układ kierowniczy i sprawdźmy, jakie są jego najczęstsze awarie.

Budowa i usterki układu kierowniczego

Schemat działania układu kierowniczego jest dość prosty. Obroty kierownicy powodują rotację wału kolumny kierowniczej. Za pośrednictwem przekładni zwanej maglownicą są one przekazywane do elementów regulujących położenie przednich kół auta. Odpowiada za to maglownica, zmieniająca ruch obrotowy kierownicy i wału na posuwisty, wykonywany przez drążki kierownicze. Dzięki ich przemieszczeniu zmienia się położenie zwrotnic, które obracają się wokół sworznia, na którym są osadzone. Powoduje to zmianę kąta, pod jakim są w stosunku do kierunku jazdy ustawione koła pojazdu. Ze względu na duże opory pracy wszystkich elementów praca układu jest wspierana przez układ wspomagania. Najczęściej stosuje się układy hydrauliczne, w których praca przekładni jest wspomagana siłownikami lub układy elektryczne, gdzie używane są silniki elektryczne.

Najczęstsze awarie układu kierowniczego wynikają z dużego obciążenia, z jakim pracują wszystkie elementy podczas jazdy. Jest ono spowodowane w przeważającej mierze złym stanem nawierzchni, a niekiedy także nieostrożnym postępowaniem kierowców podczas wjeżdżania na krawężniki czy pokonywania progów zwalniających. Warto pamiętać, że wiele usterek układu kierowniczego jest spowodowanych nienaprawianymi uszkodzeniami elementów zawieszenia. 

Częściami, które najczęściej wymagają regulacji lub wymiany są końcówki drążków kierowniczych lub całe drążki kierownicze. Usterką, która pojawia się również bardzo często, jest awaria hydraulicznego układu wspomagania związana z jego zapowietrzeniem. Stosunkowo szybko zużyciu ulec może też pompa wspomagania. Kolejnym elementem, który wymaga napraw, jest uszkodzona maglownica.

Trzeba pamiętać, że kłopoty z układem kierowniczym mają duży wpływ nie tylko na komfort kierowcy, ale również na bezpieczeństwo jazdy. Objawy związane z luzami na kierownicy, kłopoty z jej obracaniem czy odczuwalnymi na niej drganiami nie powinny nigdy być lekceważone.


Wróć do bloga